Renoveringsprojektet

Efter mange overvejelser, tilbudsindhentninger, en gennemgående FDM-test og endelig indkaldelse til syn, besluttede jeg mig for at få bilen totalrenoveret i Polen hos Ford-specialisten Andreas Dabrowski. Det blev senere ændret, da det viste sig at Dabrowskis autoværksted ikke helt levede op til kravene. Så det blev i stedet et af Philippsen ProCars' værksteder, der udfører arbejdet.

Renoveringen omfatter pladearbejde, hellakering, sandblæsning og lakering/behandling af undervogn, motortjek og -ompakning, lakering af motor samt diverse småting. Prisen for denne renovering er 30.000 DKK og skulle gerne resultere i en næsten "ny" bil.

Baggrunden for at jeg ikke selv ville i gang med arbejdet, kan du se nedenfor på billederne. Der er masser af pladearbejde, og en lakering kommer man ikke uden om, ikke mindst fordi lakken er blevet mat og ru mange steder på bilen.

På denne side kan du følge renoveringen, efterhånden som den skrider frem, og mine oplevelser med projektet.

Bilen før renovering - fotos

Rust indvendig pga vandintrængen Et af de rådne donkraftfæster Skærmkanterne er væk... Flere huller i skærmene...

Panelet har det heller ikke for godt! Mere rådden skærmkant Huller efter emblemer

Bilen under renovering

Januar 06: skærme afmonteret Januar 06: skærme afmonteret Januar 06: under afmontering

Føljetonen....

1. Februar 2006

De første billeder fra værkstedet indløber og viser bilen under afmontering. Sidetorpedoerne under skærmene ser nogenlunde ud for en Consul - ofte er disse helt tæret bort. Desuden kom nummerpladerne retur til mig så jeg kunne få den afmeldt, for nu ville Færdselsstyrelsen ikke vente længere. Betjenten fra Viborg Politi var dog meget forstående for projektet og vi fik en god snak om gamle biler...

8. januar 2006

Omsider og efter et par aflysninger blev bilen afhentet og kørt til Polen af HP Autoservice, som nu hedder Philippsen ProCars. Turen derned gik ikke helt problemfrit, for vel inde i Polen gik bilen i stå i 10 graders frost, og fører + kone måtte vente på en vogn fra værkstedet. Men heldigvis endte Consulen da på sit bestemmelsessted. Måske der manglede lidt karburatorsprit i tanken?

Du kan se kontrakten med Philippsen ProCars her samt reparationsvejledningen.

20. november 2005

Nå, så blev aftalen med værkstedet alligevel droppet. HP Autoservice aflagde et kontrolbesøg for mig på værkstedet, og "værkstedet" var nærmere en lade med et sæt fastnøgler. Endelig tøvede værkstedsindehaveren lidt for længe med de forsikringspapirer, han havde lovet mig. Så derfor afgjorde jeg, at få bilen lavet på et af de værksteder, HP Autoservice i forvejen har i Polen. Nu venter jeg så bare på en dato...

24. oktober 2005

Kontrakt og reparationsomfang er aftalt med værkstedet. Returbilletten med tog er bestilt - min far og jeg har aftalt at køre bilen de ca. 1000 km til værkstedet den 21. november. Jeg glæder mig! Mine største kvaler lige nu er farvevalg, og om jeg skal vælge Consul eller Granada-looket....

Du kan her se den tyske kontrakt og reparationsliste.