Ford Consul & Granada

                                  Hjemstedet for de store Ford-modeller 1972 - 1977

        HJEM     OM SIDEN     MODELHISTORIE     VOGNPARK     RENOVERING      BILREP i POLEN       LINKS 

 

  Renoveringsprojektet

Efter mange overvejelser, tilbudsindhentninger, en gennemgående FDM-test og endelig indkaldelse til syn, besluttede jeg mig for at få bilen totalrenoveret i Polen hos Ford-specialisten Andreas Dabrowski. Det blev senere ændret, da det viste sig at Dabrowskis autoværksted ikke helt levede op til kravene. Så det blev i stedet et af Philippsen ProCars' værksteder, der udførte arbejdet.

Renoveringen omfattede pladearbejde, hellakering, sandblæsning og lakering/behandling af undervogn, motortjek og -ompakning, lakering af motor samt diverse småting. Prisen for denne renovering er 30.000 DKK og skulle gerne resultere i en næsten "ny" bil.

Baggrunden for at jeg ikke selv ville i gang med arbejdet, kan du se nedenfor på billederne. Der er masser af pladearbejde, og en lakering kom man ikke uden om, ikke mindst fordi lakken er blevet mat og ru mange steder på bilen.

På denne side kan du følge renoveringen, efterhånden som den skrider frem, og mine oplevelser med projektet.

Juni 2010

Endnu en gang klar til en ny sæson uden hverken rust eller problemer. Det er nu 4 år siden jeg fik bilen hjem, og der er ingen tegn på samlinger der ruster. Til gengæld kan jeg på nettet læse, at der er flere der oplever store problemer med Philippsen ProCars (som vist ikke eksisterer længere) og en bekendt har efter 3 år ikke fået sin bil retur. Så det firma vil jeg, på trods af det gode arbejde, ikke anbefale - værkstedet var åbenbart godt, men formidlingen af mere tvivlsom troværdighed.

August 2008

Bilen er synet for 2. gang - 2 efter hjemkomsten fra Polen. Ingen anmærkninger, udover en defekt forlygte. Bilen har holdt sig imponerende godt, men den trænger til at blive undervognbehandlet ordentligt. Ingen tegn på bobler, rust og andre skavanker - og desuden kører den godt.

Januar 2008

Endelig fik jeg bilen klodset op for vinteren, og fik også lejlighed til at se den lidt efter under bunden. Sm forventet er det nu tydeligt, at undervognsbehandlingen er udført med pensel, i et tyndt og alt for hårdt lag, som skaller lidt af, og slet ikke er trængt ind i sprækkerne eller fx de nye donkraftfæster. Sjusk, og rusten er begyndt at melde sig. Men en grundig undervognsbehandling kan nok tage det i opløbet. Overvejer pt at køre en smuttur til Polen for at få fikset lidt småting, såsom utætte pakninger i gearkasse og bagtøj, samt udskiftning af rudelister og indstilling af ventiler. Og hurra, så er det jo i år min Consul bliver en veteran! Godt det samme ikke gælder konen, selvom hun er samme årgang.

Soltagsproblemerne er dog ikke løst helt. En tur i vaskehal var for meget for de hårdt prøvede afløbskanaler, og bilen skummede INDVENDIGT! Møg og motorolie - bilen burde have et vaskemærke "kun håndvask".

September 2006

Jamen, jamen. En dejlig solbeskinnet søndag fik jeg besøg fra Polen. Det var såmænd hr. Philippsen selv plus en mekaniker, som kom for at se på problemerne med bilen. Det viste sig at soltaget ikke havde lukket ordentligt pga et halvfladt batteri, og at vandet formentlig var trængt ind, da afløbskanalerne i soltaget var stoppet til af slibestøv. Ridsen i soltaget kom af noget større skidt, som var trængt ind mellem soltag og biltaget. Alt i alt positivt, og problemerne lader nu til at være løst. Siden har der ikke været noget. Så jeg er indtil videre glad og tilfreds.

Det skal dog siges, at jeg under en polering gennemgik lakken nøje, og fandt en del småfejl. Finishen i nogle kanter er mangelfuld, og et par steder har man ikke fået poleret sprøjtestøvet væk, så lakken nu fremstår halvru. Det kan selvfølgelig poleres, men det forsvinder jo ikke BARE.

Jeg mener dog fortsat, prisen taget i betratning, at arbejdet er ok, og jeg er tilfreds.

Nu er der også monteret dørbeklædninger, seler, stereo osv. Og vi har haft vores første dejlige tur incl. lille Ingrid, hvor vi ad solfyldte veje drog nordpå til Vilsund gl. Færgekro, som varmt kan anbefales.

28. august 2006

AAARGH! Bilen kom til at stå ude i en voldsom regnbyge, og jeg vidste også at bagruden er utæt. Men soltaget....da jeg begynde at køre og derpå bremsede, væltede vandet bare ned fra den nye læderhimmels åbning ved soltaget, og både jeg og bilen blev gennemblødt. Man var næsten grædefærdig! Jeg åbnede for første gang det elektriske soltag og kunne ikke umiddelbart finde fejlen, og F*%me og det så kunne lukkes igen! Heldigvis havde jeg ikke nået at overføre pengene til firmaet, og de har nu lovet at komme med en polsk mekaniker i næste uge for at se på sagen. Jeg er bange for at himlen må afmonteres og en større reparation er uundgåelig - øv. Nu begynder det snart at være træls!

25. august 2006

Firmaet ringede mig op, og vi aftalte en prisreduktion på 5.000 kr pga de manglende ting. De tilbød ellers at tage den til Polen i 14 dage og lave alle manglerne, meeeen - det er nu dejligt at have den hjemme igen.

24. august 2006

Så er bilen synet og på nummerplader - skønt bare at kunne trille en tur når man har lyst. Ganske vist har startmotoren givet udtryk for, at den er træt, hvorfor der nu altid ligger en hammer i handskerummet. Den bliver skiftet inden vinterklargøring, og så skal der monteres bagsæder, seler, beklædninger osv. Og udbedres en del mangler.

 

27. juli 2006 - bilen er færdig!!

 

Altimens vi var på ferie i et sommerhus på Als, ringede telefonen. Jeg troede det var løgn, men værkstedet var allerede i Kiel og på vej med min bil! Selvfølgelig blev jeg glad, men også lidt ærgerlig over den sene varsling, og fordi der så ikke kunne blive tegnet en transportforsikring på bilen.

Men bilen dukkede da op, og flot så den jo ud - dog kunne man med det samme få øje på en del småting, som man havde "glemt". Vi fik i øvrigt lov at foretage aflæsning på det anbefalelsesværdige Asserballeskov Autoværksted, hvor de tilstedeværende interesseret fulgte med i foretagendet.

Vi blev enige om at jeg skulle gennemgå bilen snarest, og at vi derefter måtte tage en snak om, hvordan vi fik taget hånd om manglerne.

Hvis det skal siges kort, så er selve pladearbejdet og lakeringen rigtig fin, omend man kan finde 1 eller to meget små smuttere. Der er sat en fin ny himmel i, og bilen blev leveret nypoleret og rengjort. Og så kørte den nøjagtig som den altid havde gjort - og det vil sige godt - men nogen justering eller videre er der ikke foretaget på maskineriet.

Bunden var - mod mit ønske - sort af ny undervognsbehandling, så det er svært at se hvor godt arbejdet er lavet. Men små steder afslører, at den næppe har undergået en total afrensning/sandblæsning, og at man nok i stedet har skiftet de værste steder. Disse steder er dog umiddelbart vel udført - og bilen er synet uden problemer. Der er dog mangler i finishen omkring de nederste kanter osv, hvor der flere steder står blankt metal som jeg nu selv må rustbeskytte. Hvis der var tale om en bil der skulle ud at køre hele året i salt og slud, ville den givetvis hurtigt ruste igen.

Og så er der de øvrige mangler. Mest irriterende er, at motoren skulle have været taget ud, ompakket, renset og malet. Motoren har aldrig været ude (det afsløres af maling diverse steder på blokken), og den er lige så møgbeskidt som før. Så har man "glemt" at fjerne nogle gamle huller fra nogle uoriginale emblemer, så der nu er 5 fine, ubrugelige huller i den ellers så pænt lakerede bagsmæk. Plus en del andre småting. Men det skyldes næppe mekanikerne, men derimod formidlingen af tingene. Forløbet i det seneste halve år lod også ane, at der ikke var for godt styr på tingene - bl.a. blev min liste væk et par gange... 

Alt i alt er jeg godt tilfreds med resultatet, men ærgrer mig selvfølgelig over at det hele ikke er lavet. Der er endnu ikke fundet en ordning på hvad der skal ske med manglerne.

Hvis du selv vil i gang med et lignende projekt, er du velkommen til at kontakte mig for noge gode råd inden du går i gang. Selv ville jeg en anden gang måske overveje at finde et værksted hvor man taler tysk/engelsk og så selv have hele kontakten, så misforståelser undgås. Og du skal være forberedt på, at det ikke bare går 100% lige ud ad landevejen! Men det gør det heller ikke nødvendigvis på et dansk værksted.

19. maj 2006

Efter lang tids pladearbejde skal bilen males i dag. Desværre var det ikke muligt at få lagt vinyl på taget pga. det håndlavede elektriske soltag. Det burde kunne gå, men da sadelmageren ikke var sikker, ville jeg ikke presse på for at få det lavet og risikere noget fusk. Så nu males bilen i 1 farve - nemlig en lækker orange. Desværre har man endnu ikke kunnet sige hvornår bilen er færdig. Forhåbentlig er det kun montering der mangler efter lakeringen!

1. Februar 2006

De første billeder fra værkstedet indløber og viser bilen under afmontering. Sidetorpedoerne under skærmene ser nogenlunde ud for en Consul - ofte er disse helt tæret bort. Desuden kom nummerpladerne retur til mig så jeg kunne få den afmeldt, for nu ville Færdselsstyrelsen ikke vente længere. Betjenten fra Viborg Politi var dog meget forstående for projektet og vi fik en god snak om gamle biler...

8. januar 2006

Omsider og efter et par aflysninger blev bilen afhentet og kørt til Polen af HP Autoservice, som nu hedder Philippsen ProCars. Turen derned gik ikke helt problemfrit, for vel inde i Polen gik bilen i stå i 10 graders frost, og fører + kone måtte vente på en vogn fra værkstedet. Men heldigvis endte Consulen da på sit bestemmelsessted. Måske der manglede lidt karburatorsprit i tanken?

Du kan se kontrakten med Philippsen ProCars her samt reparationsvejledningen.

20. november 2005

Nå, så blev aftalen med værkstedet alligevel droppet. HP Autoservice aflagde et kontrolbesøg for mig på værkstedet, og "værkstedet" var nærmere en lade med et sæt fastnøgler. Endelig tøvede værkstedsindehaveren lidt for længe med de forsikringspapirer, han havde lovet mig. Så derfor afgjorde jeg, at få bilen lavet på et af de værksteder, HP Autoservice i forvejen har i Polen. Nu venter jeg så bare på en dato...

24. oktober 2005

Kontrakt og reparationsomfang er aftalt med værkstedet. Returbilletten med tog er bestilt - min far og jeg har aftalt at køre bilen de ca. 1000 km til værkstedet den 21. november. Jeg glæder mig! Mine største kvaler lige nu er farvevalg, og om jeg skal vælge Consul eller Granada-looket....

Du kan her se den tyske kontrakt og reparationsliste.

 

 

 

 

 

  Vidste du...

  • at rigtig mange dele passer til både Consul/Granada mk. 1 og 2 - altså både den gamle og den nye model?

Find reservedele her...

Før renovering

Under renovering, februar 2006

Under renovering, maj 2006

Den færdige bil

       Reservedele                                    Kontakt